تحصیل در خارج | راهنمای تحصیل در انگلستان, تحصیل در استرالیا و آمریکا, دانشگاه های خارج از کشور, اخذ پذیرش, دریافت بورس تحصیلی, مشاوره رایگان تحصیلی

تحصیل در خارج

شما اینجا هستید: تحصیل در خارج » مقالات » تحصیل در خارج

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبعالی (1 votes, average: 5٫00 out of 5)

در این مقاله سعی شده است تا ابعاد مختلف تحصیل در خارج بررسی شده و مدارک لازم جهت اخذ پذیرش، نحوه انتخاب دانشگاه و… مورد بحث قرار گیرد.

چرا تحصیل در خارج

امروزه به دلایل مختلفی افراد قصد تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور دارند. این دلایل می تواند ظرفیت پائین دانشگاه های کشور، کمبود امکانات در داخل برای برخی رشته ها، ناراضی بودن افراد از سیستم آموزشی، داشتن جایگاه بهتر در آینده و بعضا نداشتن امید به آینده و به قصد مهاجرت به آن کشور باشد. این مسئله زمانی در ذهن افراد و دانشجویات متقاضی تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور پررنگ تر می شود که کشورهایی مانند آلمان، آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته و صنعتی که نیروی متخصص و جوان کمتری دارند تسهیلاتی را برای جذب نخبگان جوان از سراسر دنیا فراهم می کنند. این کشورها با ارائه کمک هزینه های مختلفی مانند بورسیه یا همان فاند که می تواند به صورت کامل و یا بخشی از هزینه تحصیل باشد، دانشجویان و افراد مستعدی را که شرایط مالی مناسبی برای هزینه های تحصیل خود ندارند جذب کرده و با حمایت کردن از آن ها از علم و قوای آن ها در جهت پیشرفت خود صنایع استفاده می کنند.

انتخاب دانشگاه

دو دسته از متقاضیان وجود دارند که افکار کاملا متفاوتی برای انتخاب یک دانشگاه دارند:

دسته اول یا فقط به دلیل وجود اقوام خود در یک شهر خاص و به دلیل نزدیک بودن به آن ها و گاهی برخورداری از حمایت آن ها قصد ادامه تحصیل در دانشگاهی را دارند که آن فرد در آن شهر اقامت داشته و خیلی برایشان تفاوتی ندارد که کدام دانشگاه آن شهر را انتخاب کنند. برخی دیگر نیز صرفا به دلیل گرفتن ویزای دائم آن کشور در ابتدا بدون توجه به نوع و رتبه دانشگاه اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی می کنند تا پس از تحصیل بتوانند راهی را برای گرفتن اقامت در آن کشور پیدا کنند. زیرا تصور می کنند گرفتن ویزای تحصیلی در ابتدا برای آن ها راحت تر است.

اما دسته دوم با فکر و حساب شده دانشگاهی را انتخاب می کنند که در آینده آن ها تاثیر مثبتی داشته باشد. این دسته از متقاضیان معمولا ۲ دلیل برای انتخاب یک دانشگاه خاص دارند. این دلایل می تواند رنکینگ یک دانشگاه و مطرح و قوی بودن آن دانشگاه در یک رشته خاص باشد. این افراد معمولا به فکر پیشرفت شغلی و تحصیلی و به دست آوردن یک جایگاه اجتماعی و شغلی بهتر در آینده دست به انتخاب یک دانشگاه خاص می زنند.

دانشگاه های خارج از کشور

رتبه بندی یا رنکینگ دانشگاه ها

همانطور که اشاره شد برای برخی متقاضیان تحصیل در خارج که با یک برنامه ریزی وارد این پروسه می شوند انتخاب دانشگاه محل تحصیلشان بسیار با اهمیت است. بنابراین سعی می کنند با تحقیق و بررسی دانشگاهشان را انتخاب کنند. یکی از مواردی که به این افراد کمک می کند تا انتخاب معمولا درستی داشته باشند رتبه یا همان رنکینگ دانشگاه است.

البته باید به این نکته توجه داشت که رنکینگی که توسط منابع مختلف اعلام می شود رتبه محض آن دانشگاه در کیفیت آموزشی نیست زیرا در مشخص شدن رتبه یک دانشگاه علاوه بر کیفیت آموزشی که دلیل اول انتخاب متقاضیان آن دانشگاه است عوامل دیگر بسیاری دخیل است. عواملی مانند تعداد دانشجویان، تعداد اساتید، کیفیت سالن ورزش دانشگاه، کیفیت سالن غذاخوری دانشگاه، نسبت دانشجویان به اساتید و بسیاری فاکتورهای دیگر که برای اکثر متقاضیان تحصیل در دانشگاه ای خارج از کشور بی اهمیت است. بنابراین صرفا نباید به رتبه دانشگاه توجه داشت بلکه باید با تحقیق و بررسی تمام جوانب را سنجید و در نهایت انتخاب خوبی داشت.

نظام های رتبه بندی مختلفی دنیا وجود دارد که هر کدام بر اساس فاکتورهایی به رتبه بندی دانشگاه های جهان پرداخته اند که به دلیل ارائه توضیح در سایت پایگاه اطلاعاتی تحصیل در خارج (uniabroad) در اینجا تنها اشاره کوتاهی به آن ها می کنیم.

رتبه بندی QS : این سیستم یک نظام رتبه بندی جهانی است که با استفاده از ۶ فاکتور که شامل شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، دانشجویان بین المللی و … نتایج رتبه بندی خود را اعلام می کند.

رتبه بندی Times : معیارهای این رتبه بندی شامل رضایتمندی دانشجویان، کیفیت پژوهش ها، چشم انداز فارغ التحصیلان و … است.

رتبه بندی guardian : این سیستم بیشتر بر رتبه بندی موضوعی تمرکز دارد.

رتبه بندی Shanghay : بر اساس معیارهایی مانند کیفیت آموزش، کیفیت اعضاء هیئت علمی و… رتبه بندی می کند.

رتبه بندی complete : مبنای رتبه بندی این سیستم بر اساس رضایت دانشجو، ارزیابی پژوهش ها و … می باشد.

مدارک مورد نیاز اخذ پذیرش

پس از تصمیم گرفتن به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور و انتخاب دانشگاه نوبت به تهیه مدارک مورد نیاز اخذ پذیرش از دانشگاه می رسد. مدارکی که دانشگاه ها برای ارائه پذیرش نیاز دارند شامل:

  • آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات همراه با ترجمه رسمی به زبان کشور مقصد
  • پاسپورت که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
  • رزومه
  • هدف نامه یا همان انگیزه نامه (statement of purpose (SOP)/ personal statement/ Letter of intent )
  • توصیه نامه (Recommendation Letter)
  • پورتفولیو برای رشته های زیر مجموعه معماری یا هنر یا رشته هایی که ارائه نمونه کار به دانشگاه ضروری است.
  • موضوع تحقیقاتی برای دوره دکتری (Proposal Research)
  • نامه کار برای رشته MBA

شرح نگارش این مدارک در سایت به طور مفصل توضیح داده شده و نمونه هایی از برترین دانشگاه های خارج از کشور برای دانلود در سایت قرار گرفته است.

نمونه مدارک اخذ پذیرش را از سایت دانلود کنید.

بهترین دانشگاه های خارج از کشور

هزینه تحصیل در خارج

هزینه های تحصیل در دانشگاه های مختلف و برای رشته های مختلف متفاوت است. بر اساس دوره و بر اساس رشته؛ برای دوره لیسانس یک رنج و برای تحصیلات تکمیلی معمولا رنج بالاتری برای شهریه دانشجویان تعریف می شود. بر اساس رشته های مختلف نیز میزان شهریه دانشگاه متفاوت است؛ برای رشته هایی مانند پزشکی یا رشته هایی که نیاز به کارگاه و آزمایشگاه دارند شهریه بیشتر و برای رشته هایی مانند مدیریت شهریه کمتری تعریف می شود.

بورسیه و کمک هزینه تحصیلی

اکثر دانشگاه های خارج از کشور معمولا بورس ها یا کمک هزینه هایی را برای دانشجویان در نظر می گیرند. دانشگاه های مطرح دنیا مانند دانشگاه ام آی تی، دانشگاه یو سی ال و … برای جذب افراد نخبه از سراسر جهان بورسیه هایی را در نظر می گیرند. حال می تواند این کمک در ابتدا بر اساس سوابق تحصیلی فرد ارائه شود یا در حین تحصیل و پس از اثبات شایستگی او برای اخذ این بورس. این کمک هزینه می تواند کل شهریه فرد باشد یا تنها بخشی از آن. گاهی نیز در فرایند بررسی درخواست پذیرش فرد بر اساس سوابق او تصمیم به تخفیف در شهریه او می گیرند و آن را در برگه پذیرش دانشگاه که به فرد اعطا می شود درج می کنند. وام هایی که دانشگاه به دانشجویان ارائه می دهد نیز از دیگر انواع کمک مالی به دانشجویان است. به این ترتیب که دانشجو پس از اتمام تحصیلاتش و پس از شروع به کار نسبت به تسویه این وام اقدام می کند. برخی دانشگاه ها حتی به شرط داشتن یک حداقلی از درآمد این بدهی را از دانشجو طلب می کنند.

آزمون های بین المللی زبان

کشورهای مختلف آزمون های مختلفی را برای ارائه پذیرش به فرد می پذیرند. این آزمون ها می تواند آزمون آیلتس (IELTS)، تافل (TOEFL)، جی مت (GMAT) یا جی آر ای (GRE) باشد. متقاضیان تحصیل در خارج باید همواره از قوانین کشورها برای اداکه تحصیل در دانشگاه هایشان مطلع باشند تا اگر قانونی تغییر کرد و کشوری اعلام کرد به جای مدرک آیلتس باید مدرک تافل برای ورود به دانشگاه ارائه شود از این مسئله غافل نمانند.

مسئله مدرک زبان یکی از مهمترین مشکلاتی است که دانشجویات در سر راه خود برای تحصیل در خارج دارند. به همین منظور دانشگاه ها نیز فرصتی را به دانشجویان داده و در مورد این موضوع تسهیلاتی را قرار داده اند. یکی این که اگر تمام مدارک دیگر فرد کامل باشد پذیرش مشروط به او می دهند؛ یعنی مشروط به ارائه مدرک زبان خود. دوم این که اگر فرد نمره کمتری برای شروع دوره گرفته باشد دانشگاه می تواند نسبت به مقدار نمره ای که او کم دارد دوره زبان چند هفته تا چند ماهه به او بدهد و دیگر نیازی به آزمون دوباره ندارد.

سوالات خود را در مورد مراحل مختلف پروسه اخذ پذیرش در بانک اطلاعات دانشگاه های خارج از کشور مطرح کتید تا در کمترین زمان به آن ها پاسخ داده شود.

جهت دریافت مشاوره تحصیلی رایگان کلیک کنید.
دسته بندی ها:
صفرسوال ثبت شده است
سوال / انتقاد و پیشنهاد

قوانین درج سوال

    1. سوال شما می بایست مرتبط به مطلب باشد
    2. متن سوال الزاماً باید به فارسی نوشته شود
    3. سوال خود را واضح و کامل مطرح نمایید
    4. هرگونه توهین به هر شخص منجر به مسدود شدن آی پی شما خواهد شد
    5. جهت مطلع شدن از پاسخ کارشناس, ایمیل صحیح وارد نمایید
موفق باشید
مدیریت سایت

* پاسخ سوال خود را پیدا نمی کنید ؟
کاربر گرامی, چنانچه ایمیلی مبنی بر دریافت پاسخ توسط کارشناس را دریافت کردید مطمئن باشید پاسخ به سوال شما داده شده است,
فقط کافی است در انتهای بخش سوالات بر روی کلید "بارگذاری سوالات بیشتر" کلیک کنید و یا از ابتدای بخش سوالات و در قسمت تفکیک بر روی گزینه "جدیدترین" کلیک کنید.

سوال یا دیدگاه مرتبط به این مطلب

avatar
wpDiscuz
  • فرم مشاوره تحصیلی