تحصیل در خارج | راهنمای تحصیل در انگلستان, تحصیل در استرالیا و آمریکا, دانشگاه های خارج از کشور, اخذ پذیرش, دریافت بورس تحصیلی, مشاوره رایگان تحصیلی

پروسه کامل اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی

شما اینجا هستید: تحصیل در خارج » مقالات » پروسه کامل اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبعالی (6 votes, average: 5٫00 out of 5)

پروسه کامل اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی

بسیاری از متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را دارند در مورد مراحل و پروسه اخذ پذیرش از این دانشگاه ها اطلاعات کافی ندارند. با توجه به اهمیت این موضوع برای متقاضیان لازم است تا مراحل اخذ پذیرش تحصیلی به تفصیل برای علاقه مندان ارائه شود.

پروسه کامل اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی

انتخاب کشور

اخذ پذیرش

مهمترین و اصلی ترین دغدغه بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج را دارند، انتخاب کشوری است که می خواهند در آن ادامه تحصیل دهند. فاکتورهای بسیاری در این انتخاب مورد توجه است که به آن ها اشاره می شود. انتخاب های متقاضیان می تواند کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی، آفریقایی و اقیانوسیه باشد. مهمترین مورد در این انتخاب، هزینه های تحصیل در آن کشور است. دانشجویان باید با بررسی و تحقیق در مورد هزینه های تحصیل در کشورهای مختلف کشوری را برای این امر برگزینند که با بودجه و شرایط آن ها سازگار باشد تا پس از شروع تحصیل به مشکلات مالی برنخورند. گاها برخی از متقاضیان نیز به دلیل داشتن اقوام و یا دوستانی در کشور مقصد تمایل به تحصیل در آن کشور را دارند تا از حمایت های آن ها نیز بهره مند شوند و از آن ها در امور مختلف راهنمایی بگیرند. مورد بعدی فرهنگ مردم آن کشور است. برخی متقاضیان تمایل دارند در کشورهایی تحصیل کنند که فرهنگ مردمان آنجا به او نزدیک باشد. مورد مهم دیگر زبان است. شاید برای برخی از متقاضیان انتخاب کشوری که زبان سختی برای یادگیری داشته باشند، مشکل باشد، کشورهایی مانند چین، آلمان و … ، به عبارتی شاید انتخاب کشورهایی که زبان و فرهنگ مردم آن به وی نزدیکتر باشد برای برخی مهمتر و با اهمیت تر باشد. متقاضیان با بررسی تمام این موارد بهترین مورد را با توجه به شرایط خود انتخاب می کنند.

انتخاب دانشگاه

اخذ پذیرش

مهمترین مورد بعدی در این فرایند انتخاب دانشگاه می باشد. مواردی که در این انتخاب با اهمیت هستند شامل این موارد می باشد. به جرات می توان گفت اعتبار و رنکینگ دانشگاه مهمترین عامل در این انتخاب است. دانشجویان با بررسی رتبه و رنکینگ جهانی و ملی دانشگاه ها بهترین دانشگاهی که در زمینه رشته تحصیلی آن ها فعالیت می کند را انتخاب کرده و نسبت به ارائه درخواست به آن ها اقدام می کنند. مورد دیگر هزینه های تحصیل در دانشگاه است. پس از انتخاب کشور می توان با تحقیق و بررسی در دانشگاه های مختلف کشور مقصد، دانشگاهی را انتخاب کرد که هزینه ها و شهریه کمتری نسبت به سایر دانشگاه ها داشته باشد. برخی از متقاضیان نیز به دلیل داشتن اقوام و دوستانی در یک شهر خاص از آن کشور، دانشگاهی را انتخاب می کنند که در آن شهر باشد تا بتوانند در مجاورت آن ها در زمان کمتری با قوانین و موارد دیگر آشنا شوند و از حمایت های آن ها نیز برخوردار شوند. نکته ای که در این میان از اهمیت بسیاری برخوردار است دسته بندی وزارت علوم ایران از رتبه بندی دانشگاه های کشورهای مختلف دنیا است. وزارت علوم دسته بندی با عنوان دانشگاه های ممتاز، دانشگاه های خوب و دانشگاه های متوسط دارد که بهتر است متقاضیان با توجه به این دسته بندی بهترین گزینه را انتخاب کنند که پس از بازگشت به کشور بتوانند به بهترین نحو از مدرک خود استفاده کنند.

آماده و ترجمه مدارک مورد نیاز دانشگاه

اخذ پذیرش

پس از تصمیم در مورد دانشگاه و انتخاب دانشگاه، بایستی مدارک مورد نیاز جهت ارائه درخواست پذیرش و بررسی درخواست شما ترجمه شود. بر اساس مقطع تحصیلی متقاضی که می تواند از دوره دبیرستان تا دکترا باشد، مدارک مورد نیاز هر دوره و حتی رشته ها متفاوت است. برای درخواست دوره دبیرستان، اصل مدارک تحصیلی و ترجمه به روز آن ها و همینطور مدرک زبان (در صورتی که بالای ۱۸ داشته باشد) مورد نیاز است. برای افراد زیر ۱۸ سال دانشگاه معمولا یک آزمون زبان برای تعیین سطح زبان متقاضی برگزار می کند. برای درخواست پذیرش در دوره کارشناسی اصل و ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات، رزومه (CV) و یک انگیزه نامه (SOP) (بهتر است باشد)، و همینطور مدرک زبان با نمره مورد نیاز دانشگاه که با توجه به رشته مورد نظر متقاضی تعیین می شود. برای دوره کارشناسی ارشد نیز مدارک تحصیلی و ترجمه به روز آن ها، انگیزه نامه(SOP)، توصیه نامه (Recommendation letter)، رزومه (CV)، مدرک زبان (IELTS/TOEFL با توجه به کشور مقصد) و در صورتی که فرد برای رشته MBA اقدام می کند بایستی گواهی سابقه کار خود را ارائه کند. در صورتی که فرد قصد درخواست یکی از رشته های هنر، معماری و شهرسازی را داشته باشد بایستی علاوه بر این موارد نمونه کارهای خود (portfolio) را برای دانشگاه ارسال کند. برای دوره دکترا نیز تمام مواردی که برای دوره کارشناسی ارشد مورد نیاز است به علاوه یک پروپوزال (proposal research) یا همان موضوع تحقیقاتی و پژوهشی فرد. لازم به ذکر است در تمام این موارد داشتن پاسپورت با حداقل ۷ ماه اعتبار مورد نیاز است. علاوه بر این ها در صورتی که فرد در دوره های آموزشی مختلف و یا کنفرانس ها و همایش های مرتبط با رشته مورد نظر شرکت کرده و همینطور اگر فرد مقاله داخلی یا خارجی دارد یا اگر کتابی تالیف کرده و … بهتر است در مدارک خود داشته باشد(در حد معقول). این موراد الزامی نیستند اما تاثیر خوبی در اخذ پذیرش و همینطور میزان بورس و تخفیف شهریه متقاضی خواهد داشت.

بهتر است آزمون زبان خود را خیلی زود بدهید چون در صورتی که نمره شما کمتر از نمره درخواستی دانشگاه باشد بتوانید دوباره آزمون بدهید. دو هفته زمان لازم است نتیجه آزمون آیلتس اعلام گردد. می توانید درخواست دهید که نتیجه برای شما یا برای دانشگاه ارسال شود. یا نسخه ای از آن برای شما و نسخه ای دیگر برای دانشگاه ارسال شود.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که در صورتی که نمره زبان شما کمتر از نمره مورد انتظار دانشگاه باشد می توانید یک دوره به نام Pre-sessional English course را بگذرانید و پس از آن مستقیم وارد دانشگاه شوید. عموما این دوره بین ۱ تا ۳ ماه است و هزینه زیادی هم ندارد (بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار بر اساس مدت دوره). دقت داشته باشید کسی که می خواهد این دوره را بگذراند باید خیلی زود برای آزمون آیلتس اقدام کند چون این دوره قبل از start date وی خواهد بود. این دوره زبان در تاریخ های مشخصی برگزار می شود که باید با بررسی دقیق سایت دانشگاه و همینطور سوال از اداره پذیرش دانشگاه از آن ها مطلع شد.

اقدام و ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه

اخذ پذیرش

پس از آماده کردن مدارک، مرحله ارسال و ارائه درخواست پذیرش به دانشگاه مورد نظر می باشد. در این مرحله در صورتی که فرد  سطح زبان خوبی داشته باشد می تواند مستقیما با ارسال مدارک خود به دانشگاه اقدام کند. اما در صورتی که سطح زبان مناسبی نداشته باشد می تواند کار خود را به یک موسسه معتبر و مورد تایید وزارت علوم بسپارد و در این مدت بخواهد با خیال آسوده زبان خود را تکمیل کند. در صورت ارسال مستقیم درخواست، با پیدا کردن ایمیل اداره پذیرش دانشگاه که می تواند اداره پذیرش دانشجویان کارشناسی و یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی باشد، درخواست (پر کردن application form  دانشگاه) و همینطور مدارک خود (موارد ذکر شده در مورد ۳) را برای بررسی به دانشگاه ارسال کنند.

اخذ پذیرش و رزرو خوابگاه

اخذ پذیرش تحصیلی

معمولا تا سه هفته پس از ارائه درخواست و مدارک به اداره پذیرش دانشگاه، جوابی در ارتباط با پذیرش و یا عدم پذیرش شما ارسال خواهد شد. این پذیرش می تواند پذیرش نامشروط و یا مشروط باشد. پذیرش نامشروط به معنی کامل بودن تمام مدارک فرد است و پذیرش مشروط در صورتی اتفاق می افتد که مدرک یا مدارکی وجود نداشته یا ناقص باشد. مثلا ممکن است فرد مدرک زبان خود را هنوز آماده نداشته باشد و به آن نمره مورد نیاز دانشگاه نرسیده باشد، در این صورت تمام مدارک دیگر غیر از مدرک زبان برای دانشگاه ارسال می گردد، دانشگاه پذیرش مشروط (مشروط به ارسال این مدرک در زمان مشخص) وی را ارسال می کند و پس از ارسال مدرک زبان، این مدرک برای دانشگاه ارسال می شود و دانشگاه پذیرش نامشروط را برای وی ارسال می کند. حتی ممکن است دانشگاه انگیزه نامه فرد را قبول نکند و از او بخواهد انگیزه نامه خود را اصلاح کند. در این صورت پذیرش وی مشروط می شود به ارسال یک انگیزه نامه (SOP) صحیح.  معمولا در نامه پذیرش مبلغی به عنوان پیش پرداخت (Deposit) از دانشجو طلب می کنند تا جای او را رزرو کرده و Student ID به او اختصاص دهند. پس از پرداخت این پیش پرداخت دانشجو برای مرحله رفتن به سفارت آماده می شود. لازم به ذکر است این پیش پرداخت می تواند قابل بازگشت و یا غیر قابل بازگشت باشد که دانشجویان باید به این مورد دقت کنند.

پس از اخذ پذیرش و در صورتی که دانشجو بخواهد در خوابگاه اقامت داشته باشد، بایستی درخواست پذیرش خوابگاه را به دانشگاه ارسال کند. این مورد از موارد بسیار مهم است که نباید به هیچ عنوان فراموش شود.

آماده کردن مدارک ویزایی

اخذ پذیرش

پس از اخذ پذیرش نامشروط، پرداخت پیش پرداخت و دریافت رسید آن، بایستی تمام مدارک مربوط به ویزا (بر اساس کشور) را آماده کرده تا در روز اینترویو به سفارت ارائه شود. این مدارک با توجه به کشورهای مختلف متفاوت است. اما مدارکی که همیشه مورد نیاز است شامل این موارد می باشد:

  • اصل مدارک تحصیلی (مدرک (دانشنامه) و ریز نمرات) و ترجمه آن ها (نباید بیش از یک سال از تاریخ ترجمه مدارک گذشته باشد. در صورتی که بیش از یک سال باشد باید از طریق دارالترجمه دوباره تایید و تاریخ آن به روز شود)
  • نامه پذیرش تحصیلی (پذیرش نامشروط) Unconditional Offer letter
  • اصل مدرک زبان (IELTS)
  • اصل و کپی پاسپورت
  • اصل و کپی شناسنامه و ترجمه آن (در صورتی که فرد زیر ۱۸ سال بوده و پاسپورت نداشته باشد)
  • تهیه فیش سفارت و پرداخت هزینه تعیین وقت سفارت
  • حداقل ۴ عکس پاسپورتی
  • اصل گواهی نامه سابقه کاری
  • اصل پذیرش خوابگاه (در صورتی که خوابگاه رزرو کرده اید)، به طور کلی باید مدرکی مبنی بر کارهای مربوط به اسکان شما در مدت تحصیل وجود داشته باشد. و اگر قصد اقامت در خوابگاه را ندارید و نمی خواهید خوابگاه رزرو کنید، می توانید به مدت چند هفته هتل رزرو کنید تا در آن مدت بتوانید جایی را برای زندگی تهیه کنید. که در این صورت نیز باید مدرک آن که مبنی بر رزرو هتل است وجود داشته باشد.
  • ترجمه سند ازدواج (در صورت متاهل بودن)
  • ترجمه کارت پایان خدمت (در صورتی که بالای ۱۸ سال داشته باشد)
  • مدارک مالی مورد نیاز. این مورد از مهمترین موارد مورد نیاز در زمان رفتن به سفارت است که باید بسیار با دقت انجام شود. به طور کلی فرد می تواند دو ماه پیش از شروع کلاس ها و پیش از start date وی به سفارت رفته و درخواست ویزا دهند (که البته برای کشورهای مختلف متفاوت است و باید پیش از شروع پروسه از این مورد اطلاع کافی داشت). در زمان رفتن به سفارت باید پرینت حساب بانکی (هر کشوری بانک یا بانک های خاصی را مورد تایید خود قرار می دهد که بایستی پیش از هر چیز از آن ها آگاهی داشته باشید) خود را همراه داشته باشید. پرینت حساب بانکی باید تمکن مالی متقاضی را نشان دهد. معمولا سفارت عنوان می کند برای ویزای تحصیلی متقاضیان باید مبلغی را (معمولا هزینه یک سال تحصیل و زندگی) در حساب بانکی خود در مدت معینی داشته باشند، بدون اینکه از حساب خود در این مدت برداشت داشته باشند و یا می تواند برداشت داشته باشد اما از آن مقدار مشخص که سفارت اعلام کرده نباید به هیچ وجه کمتر نشود.

آماده شدن برای اینترویو یا مصاحبه سفارت

اخذ پذیرش

پیش از رفتن به سفارت باید نسبت به سوالاتی که از متقاضیان در سفارت پرسیده می شود آگاهی دقیق یافت. چرا که اگر فرد برای این امر آماده نباشد در واقع سفارت رفتن او کاری بیهوده است. سوالات مختلفی در سفارت از متقاضی پرسیده می شود که فرد باید با دقت تمام به آن ها پاسخ دهد. پاسخی که فرد می دهد باید پاسخ های کاملا آکادمیک باشد. در مورد جلسه اینترویو در سایت به تفصیل توضیح داده شده است که می توانید با مراجعه به آن اطلاعات کافی در این زمینه پیدا کنید.

تهیه بلیط

اخذ پذیرش

پس از سفارت، به طور متوسط برای کشورهای مختلف ۱ ماه زمان می برد تا نتیجه سفارت و ویزا مشخص شود. در صورت گرفتن ویزا به دقت ویزای خود را بررسی کنید تا مشکلی در تاریخ ها و … وجود نداشته باشد. پس از آن می توانید بلیط سفر خود را تهیه کنید. بهتر است بلیط و رزرو هتل خود را از طریق یک دفتر خدمات هوایی بگیرید تا یکپارچگی امور حفظ شود و ذهنتان به هم نریزد که کدام کار را از طریق کدام شرکت انجام داده اید.

امیدوارم مطالعه این مقاله کارآمد بوده باشد.

تهیه شده توسط سایت تخصصی تحصیل در خارج

جهت دریافت مشاوره تحصیلی رایگان کلیک کنید.
دسته بندی ها:
۲۱سوال ثبت شده است
سوال / انتقاد و پیشنهاد

قوانین درج سوال

    1. سوال شما می بایست مرتبط به مطلب باشد
    2. متن سوال الزاماً باید به فارسی نوشته شود
    3. سوال خود را واضح و کامل مطرح نمایید
    4. هرگونه توهین به هر شخص منجر به مسدود شدن آی پی شما خواهد شد
    5. جهت مطلع شدن از پاسخ کارشناس, ایمیل صحیح وارد نمایید
موفق باشید
مدیریت سایت

* پاسخ سوال خود را پیدا نمی کنید ؟
کاربر گرامی, چنانچه ایمیلی مبنی بر دریافت پاسخ توسط کارشناس را دریافت کردید مطمئن باشید پاسخ به سوال شما داده شده است,
فقط کافی است در انتهای بخش سوالات بر روی کلید "بارگذاری سوالات بیشتر" کلیک کنید و یا از ابتدای بخش سوالات و در قسمت تفکیک بر روی گزینه "جدیدترین" کلیک کنید.

سوال یا دیدگاه مرتبط به این مطلب

avatar
تفکیک:   جدیدترین | قدیمی ترین
shayan
shayan

سلام میخواستم ببینم ایا در مقطع دبیرستان امکان بورسیه وجود داره

علیرضا محمدی
علیرضا محمدی

عالی، جامع و کاملترین مقاله تحصیل در خارج . ممنون از زحماتتون

کارشناس
کارشناس

سپاس از همراهی شما

shakila
shakila

salamo khaste nabashid.bebakhshin tu sefarat be zabane engilisi soal javab mishe ya na ba harki be zabane khodash

مدیر
مدیر

سلام. برای سنجش سطح زبان انگلیسی شما به زبان انگلیسی مصاحبه خواهد شد و هیچگاه پیش نمیاید که به زبان فرد با وی مصاحبه شود.

مهتاب
مهتاب

با سلام
من دانشجو کارشناسی رشته علوم اجتماعی_پژوهشگری یکی از دانشگاه های معتبر دولتی هستم.در حال حاظر معدلم نزدیک ۱۸ هست…برای دکتری جامعه شناسی قصد دارم به خارج از کشور برم…زبان انگلیسی هم خوب بلدم…میخواستم بدونم برای گرفتن فول فاند معدل خوب ونمره زبان عالی کافیه؟اگه مقاله هم بدم از کدوم کشور ها بیشتر امکان گرفتن فول فاند هست؟
ممنون از اطلاعات خوبتون

مدیر
مدیر

سلام. لطفا مقاله بررسی شرایط اخذ بورس تحصیلی را مطالعه بفرمایید.

بهزاد یعقوبی
بهزاد یعقوبی

برای مقطع کارشناسی فاند تعلق میگیره؟

مدیر
مدیر

سلام. معمولا خیر.

م . ع
م . ع

سلام خیلی ممنون از توضیحات شما…
برای بورسیه پزشکی دانشگاه های برتر برای رتبه های برتر کنکور چه زمانی باید اقدام کرد ؟؟ وبه چه صورت؟
اصلا امکان بورسیه شدن وجود داره؟؟؟؟
ممنون میشم اگر پاسخ بدهید..

مدیر
مدیر

سلام. رتبه برتر کنکور شدن یک امتیاز مثبت است و نشان می دهد شما نمرات خوبی داشته اید و معدل بالایی دارد. بنابراین بر اساس قوانین هر کشور این موضوع یک امتیاز مثبت برای شما در نظر گرفته میشود. مثلا ممکن است در ورود شما به دوره پزشکی تاثیرگذار نباشد اما پس از آن در اخذ کمک هزینه تاثیر داشته باشد. برای ورود به دوره آمادگی پزشکی یا آزمون ورودی آن حال که میفرمایید پیش دانشگاهی خود را م گذرانده اید، هر زمانی می توانید اقدام کنید.

غیاثی
غیاثی

سلام
میخواستم بدونم شرکت هایی که افراد رو بورسیه میکنن رو چطوری میتونم پیدا کنم!؟ و درصورت بورسیه شدن از طرف شرکت و یا خود دانشگاه بازهم باید مدارک بانکی که نشون بده هزینه یکسال زندگی رو میتونیم تامین کنیم باید اراءه بدیم!؟
ممنونم

مدیر
مدیر

سلام. یا از سات دانشگاه یا سایت های مرجع دیگر میتوانید این موسسات را پیدا کنید. در صورت بورسیه شدن نیز نیازی به نشان دادن مدارک مالی نیست. البته به میزان بورسیه نیز وابسته است.

علی پورمهدی
علی پورمهدی

با سلام
من امسال رتبه ۱ مدیریت در کارشناسی ارشد شدم و قصد دارم در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترا اقدام کنم. معدل کارشناسبی من ۱۸,۸۷ از دانشگاه تهران است(در رشته زبان انگلیسی) و امسال هم که در دانشگاه تهران قبول می شوم.
من نمره ielts ۷,۵ دارم…
خواستم بدونم برای کدام مقطع بهتر است اقدام کنم , کارشناسی ارشد یا دکترا؟ یعنی اینکه بعد از یکسال درس خواندن در مقطع کارشناسی ارشد به یکی از دانشگاه های خوب اپلای کنم یا صبر کنم برای دکترا و در رشته های مرتبط با مدیریت اقدام کنم.
من تا کنون ۲ کتاب ترجمه کردم در حوزه مدیریت
و بر روی یک مقاله نیز دارم کار می کنم
آیا شانس من برای اپلای و گرفتن بورسیه خوب است ؟
ممنون میشوم اگر راهنمایی کنید.

مدیر
مدیر

سلام. برای هر دو مقطع میتوانید اقدام کنید و شانس پذیرش و بورس دارید. برای دکترا باید پروپوزال ریسرچ داشته باشید و در صورت تایید میتوانید درخواست بورس کنید.

مینا
مینا

سلام من دانشجوی کارشناسی زمین شناسی هستم و تا اونجایی که تحقیق کردم در امریکا و اروپا به رشته های پایه اهمیتی زیادی داده میشه به نظر شما شانس رشته در کشور های خارجی هم مثله ایرانه که تو ایرانه خودمون اهمیتی زیادی فقط به بعضی رشته ها میدن (( #مثله پزشکی ))

مدیر
مدیر

سلام. برخی رشته ها مانند پزشکی و دندانپزشکی در تمام کشورها شرایط خاص دارند. اما بقیه رشته ها از اهمیت یکسانی برخوردارند.

سارا
سارا

سلام و خسته نباشید عرض میکنم. بنده دو سال پیش از دانشگاه آزاد زنجان از رشته ی زیست شناسی سلولی مولکولی گرایش ژنتیک فارغ التحصیل شدم. با معدل کل ۱۶.۵۸ . قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا رو دارم و به دلیل وجود کنکور دشوار در ایران و همچنین سطح علمی بالاتر در کشور های دیگه تصمیم گرفتم به خارج از کشور برم برای ادامه تحصیل. میخواستم بدونم دانشگاه و کشوری هست که برای تحصیل هزینه ی پایینی داشته باشه و ترجیحا هزینه تحصیل ش رایگان باشه ، و در عین حال دانشگاه معتبری هم باشه؟
نهایتا تا یکسال دیگه آیلتسمو میگیرم و الان اواخر دوره زبانمو میگذرونم

مدیر
مدیر

سلام
برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید ۳ سال گپ تحصیلیتون رو با سابقه کار مرتبط با رشتتون توجیه کنید و مدرک زبان هم آیلتس ۶.۵ آکادمیک رو احتیاج دارید.

سارا
سارا

اگه کشور و دانشگاه مد نظرتونو بهم بگید ممنون میشم.(باتوجه به توضیحاتی که در متن قبلی فرستادم)

susan
susan

سلام و وقت بخیر خدمت شما
ببخشید من میخواستم بدونم برای کشور هلند مدرک زبان تافل لازم هست یا آیلتس؟

wpDiscuz
  • فرم مشاوره تحصیلی