تحصیل در خارج | راهنمای تحصیل در انگلستان, تحصیل در استرالیا و آمریکا, دانشگاه های خارج از کشور, اخذ پذیرش, دریافت بورس تحصیلی, مشاوره رایگان تحصیلی

نکات مهم اخذ پذیرش و تحصیل در آلمان

شما اینجا هستید: تحصیل در خارج » کشور » اروپا » آلمان » نکات مهم اخذ پذیرش و تحصیل در آلمان

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبعالی (4 votes, average: 3٫75 out of 5)

نکات مهم اخذ پذیرش از آلمان؛ با توجه به گسترده بودن نکاتی که در پروسه اخذ پذیرش تحصیلی از کالج ها و دانشگاه های آلمان وجود دارد این مقاله با هدف تشریح نکات مهم تحصیل در آلمان نگارش شده است.

نکات مهم اخذ پذیرش و تحصیل در آلمان

پذیرش کالج در آلمان

بر خلاف بسیاری از کشورها که با داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی ایران، دانشجوی کارشناسی در دانشگاه های خود میپذیرند، آلمان از این قاعده مستثنی است. بدین معنا که فرد تنها با ۱۲ تحصیل در ایران (داشتن مدرک پیش دانشگاهی) نمیتواند مستقیم وارد دانشگاه شود و لازم است حتما قبولی در کنکور سراسری ایران در رشته مورد نظر خود را داشته باشد تا بتواند وارد آن رشته در دانشگاه های آلمان شود.

نکات مهم اخذ پذیرش و تحصیل در آلمان

حال اگر فردی نتواند یا تمایل نداشته باشد که قبولی کنکور سراسری را داشته باشد، برای ورود به دانشگاه باید ابتدا یک دوره یک ساله کالج را بگذراند. برای ورود به کالج باید در آزمون ورودی آن که معمولا در قالب یک آزمون به زبان آلمانی است قبول شود. بنابراین داوطلب جهت ورود به دوره کالج نیز باید تا حدودی زبان آلمانی را بداند. تحصیل در کالج های دولتی آلمان تنها به زبان آلمانی امکان پذیر است. نمرات و معدل فرد متقاضی در ایران باید بلای ۱۸ باشد تا شانس بیشتری برای پذیرش کالج داشته باشد. پس از اتمام این دوره یک ساله (دو ترم تحصیلی) متقاضیان باید در امتحان پایانی این دوره شرکت کنند که بر اساس نمراتی که در این آزمون اخذ میشود و انتخاب رشته شان، در دانشگاه های مختلف آلمان پذیرفته میشوند.

تحصیل در بیشتر کالج های دولتی آلمان رایگان است و تنها هزینه ای که متقاضی پرداخت میکند هزینه خدمات دانشجویی است. این هزینه بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ یورو برای هر سال متفاوت است.  اما اگر کسی بخواهد در کالج هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شود تحصیل کنند باید وارد کالج های خصوصی آلمان شود که هزینه سالیانه آن بیشتر از ۸۰۰۰ یورو می باشد. ضمن اینکه این کالج ها اکثرا رشته های فنی و انسانی را برگزار میکنند.

اما اگر فردی به عنوان مثال در رشته دندانپزشکی در کنکور سراسری پذیرفته شود میتواند در دانشگاه های آلمان وارد رشته دندانپزشکی شود و دیگر نیازی به گذراندن کالج نمی باشد. همچنین اگر فردی در ایران سال سوم دانشگاه باشد نیازی به گذراندن کالج ندارد و میتواند مستقیم وارد دوره کارشناسی در دانشگاه های آلمان شود.

در مواردی نیز و با شرایط خاص میتوان بدون قبولی کنکور نیز وارد دانشگاه در دوره کارشناسی شد. این شرایط شامل موارد زیر است:

  1. وقفه تحصیلی متقاضیان نباید بیش از ۲ سال پس از اتمام دوره پیش دانشگاهی باشد.
  2. معدل دیپلم و پیش دانشگاهی فرد نباید کمتر از ۱۵ باشد.
  3. متقاضی باید مدرک زبان آلمانی در حد B1 را داشته باشد.

 

کارشناسی ارشد در آلمان

متقاضیان دوره کارشناسی ارشد به شرط داشتن مدرک دوره کارشناسی میتوانند وارد این دوره در دانشگاه های آلمان شوند. اینکه در کدام دانشگاه در ایران تحصیل کرده باشید تاثیری در فرایند پذیرش شما ندارد. دانشگاه محل تحصیل متقاضی میتواند دولتی، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی، علمی و کاردبردی و … باشد. به طور کلی هر دانشگاهی که مدرک آن توسط وزارت علوم ایران صادر شود مورد تایید دانشگاه های آلمان خواهد بود.

نکته قابل توجه در اینجا انتخاب رشته است. اگر متقاضی دوره کارشناسی ارشد بخواهد در همان رشته قبلی خود ادامه تحصیل دهد میتواند برای ادامه تحصیل در کارشناسی پذیرش بگیرد اما اگر بخواهد تغییر رشته بدهد نمرات او توسط هیئت ارزشیابی مدارک ارزیابی میشود تا در مورد مدرک وی تصمیم گیری شود. افرادی که قصد تحصیل در رشته های نامرتبط داشته باشند باید از ترم اول و از دوره کارشناسی شروع به تحصیل کنند.

 

مدارک لازم جهت پذیرش دانشگاه های آلمان

  1. ترجمه و تأیید ریز نمرات تحصیلی ( دیپلم، پیش‌دانشگاهی، کاردانی، لیسانس و فوق‌لیسانس )
  2. اصل و کپی از پاسپورت متقاضی
  3. گواهی قبولی در کنکور سراسری (برای متقاضیان دوره کارشناسی)
  4. مدرک زبان
  5. انگیزه نامه SOP
  6. توصیه نامه از اساتید ۳ عدد (Recommendation letter)
  7. رزومه (CV)
  8. سابقه کار
جهت دریافت مشاوره تحصیلی رایگان کلیک کنید.
دسته بندی ها: ,,,
۲۵سوال ثبت شده است
سوال / انتقاد و پیشنهاد

قوانین درج سوال

    1. سوال شما می بایست مرتبط به مطلب باشد
    2. متن سوال الزاماً باید به فارسی نوشته شود
    3. سوال خود را واضح و کامل مطرح نمایید
    4. هرگونه توهین به هر شخص منجر به مسدود شدن آی پی شما خواهد شد
    5. جهت مطلع شدن از پاسخ کارشناس, ایمیل صحیح وارد نمایید
موفق باشید
مدیریت سایت

* پاسخ سوال خود را پیدا نمی کنید ؟
کاربر گرامی, چنانچه ایمیلی مبنی بر دریافت پاسخ توسط کارشناس را دریافت کردید مطمئن باشید پاسخ به سوال شما داده شده است,
فقط کافی است در انتهای بخش سوالات بر روی کلید "بارگذاری سوالات بیشتر" کلیک کنید و یا از ابتدای بخش سوالات و در قسمت تفکیک بر روی گزینه "جدیدترین" کلیک کنید.

سوال یا دیدگاه مرتبط به این مطلب

avatar
تفکیک:   جدیدترین | قدیمی ترین
سعید
سعید

سلام این که دانشگاه های آلمان در حال پولی شدن هستن درسته؟

مدیر
مدیر

سلام. به هر حال این احتمال وجود دارد که هر چه زمان میگذرد دانشگاه ها به سمت پولی شدن بروند. اما هر تغییری در شهریه ها باید توسط دولت تصویب شده و در سایت دانشگاه ها چک شود.

مهسا
مهسا

سلام اگه معدل دیپلم و پیش دانشگاهیی پایین ۱۵ باشه برای کارشناسی ارشد قبول میکنن

نرگس الیاسی
نرگس الیاسی

سلام من با مدرک دیپلم تربیت بدنی میتونم تو دانشگاهی بورسیه شم؟ و اگر میتونم چه دانشگاهی هست و شرایطش چیه و چجوریه؟

حسین
حسین

سلام خدمت شما.یه سوال خیلی مهم از شما دارم. اگر من ۱ سال کامل تحصیلات دانشگاهی رشته ی زیست داشته باشم.ایا باید برای کالج M-KURS اقدام کنم و یا مستقیم به دانشگاه به رشته ی پزشکی اقدام کنم.ممنون

مدیر
مدیر

سلام
حتما باید دوره کالج رو بگذرونید. برای پذیرش کالج مدارک تاییدیه قبولی کنکور سراسری روزانه یا شبانه و مدرک زبان آلمانی حداقل B1 و معدل دیپلم بالای ۱۵داشته باشید.

پریا رحیمیان
پریا رحیمیان

سلام من ۲۹ سالمه لیسانس و فوق لیسانس زبان انگلیسی دارم و ۳ سال سابقه کار در شزکت بیمه کارافرین می خواستم بدونم ایا امکان گرفتن پذیرش در رشته مدیریت مقطع فوق لیسانس در کشور المان وجودداره البته دوره ایلتس و B1 المانی رو هم دارم می گذرونم

سميرا شيخاني
سميرا شيخاني

سلام.من دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی هستم ومیخوام بورس دانشگاه های المان شوم شرایط را دارم که بورس رایگان شوم یا امیدی نیست?

امیر حسین
امیر حسین

سلام من متاسفانه به دلیل مشکلاتی که برام پیش اومد نتونستم معدل دیپلم ۱۵ رو کسب کنم یعنی هیچ راهی نداره که بتونم تحصیل کنم در آلمان البته بدون کنکور

راد
راد

سلام برای اپلای کردن در دوره پی اچ دی و دکتری ایا نمرات مستمر دبیرستان و پیش دانشگاهی هم اهمیت دارند یا خیر؟

هانا
هانا

سلام. با قبولی در کنکور سراری نیازی به آزمون نیست؟معدل بالا و دانشگاه سراری کافیه؟و اینکه از کی باید برای رفتن برای تحصیل در آلمان اقدام کرد؟
ممنون

قاسمی
قاسمی

سلام من دانش اموز رشته ریاضی معدل ۱۹.۸ در مدارس تیزهوشان هستم و مدرک ایلتس ۷.۵ دارم میخواستم بدون که میتونم در یکی از دانشگاه های خوب المان در رشته مهندسی مقطع لیسانس تحصیل رایگان بگیرم ؟
زبان المانی بلد نیستم هدفم دانشگاه هایی هست که لیسانس به زبان انگلیسی برگزار میکنند

مدیر
مدیر

بله امکانش هست اما باید برسی شود که رشته مد نظرتون به زبان انگلیسی ارایه میشود یا آلمانی

رضانادری
رضانادری

سلام دوست عزیز
نمی‌دونم تا الان جوابتونو گرفتین یا نه ، ولی سایت bachelor portal تمام دوره های انگلیسی کشورهای مختلف از جمله آلمان و داره همراه با جزییات و هزینه دوره ها
من قبلاً آلمان و گشتم ، نمی‌دونم شما کدوم رشته مهندسی مد نظرتونه ، ولی کلا فقط برق و مکانیک و من تاحالا دیدم که اونم دانشگاه های برتر آلمان نیستن ، اما رشته های مدیریت و بیزینس و زبان به وفور یافت میشه

علی
علی

سلام من دانشجوی دندانپزشکی در دانشگاه سراسری هستم اگر من مدرک B2 را بگیرم میتونم برای تحصیل رایگان در آلمان اقدام کنم؟ آیا هزینه ی زندگی در آلمان رو میشه fund گرفت؟ با تشکر

الناز
الناز

سلام.آیا فقط قبولی در هر دانشگاهسراسری کافیه؟یا رتبه برتر بودن شرایط رو بهتر میکنه؟بعد قبولی در کنکور کی باید برای پذیرش رشته پزشکی اقدام کرد؟

فاطمه ق
فاطمه ق

با سلام
برای تحصیل کارشناسی در المان باید یکسال دوره کالج گذراند، هزینه ی کالج چقدر می باشد؟

شيوا م
شيوا م

سلام من کارشناسی حقوق میخونم و دو ترم دیگه کارشناسیم تموم میشه و میخوام برای ارشد المان مهاجرت کنم
ایا شرط معدل داره؟
همسرم با ویزای من میتونه بیاد همراهم؟
چه مدرک زبان لازمه؟

امیرانصاری
امیرانصاری

سلام..من ۳۷ساله وخانومم۲۲ساله قصدرفتن به آلمان رو داریم واینکه خانومم اونجا پزشکی بخونه.. بنظرتون اینجا کنکوربده وقبول بشه بعد بریم بهتره یابریم اونجا کالج بخونه

saba.f
saba.f

سلام
من دانشجوی ترم۲روانشناسی ازپیام نور تبریز هستم.
میخواستم بدونم اگه تو کنکور کارشناسی ارشد تو دانشگاه سراسری ایران قبول بشم,میتونم برا تحصیل در آلمان بورسیه بگیرم؟
ممنونم از راهنماییتون

سحر
سحر

سلام وقتتون بخیر باشه شما توی این مطلب گفتید برای کسانی که در کنکور ایران شرکت نکردند و شرایط خاص داشته باشند میتونند کالج نرن،با شرایط خاص میتوان بدون قبولی کنکور نیز وارد دانشگاه در دوره کارشناسی شد. این شرایط شامل موارد زیر است:
وقفه تحصیلی متقاضیان نباید بیش از ۲ سال پس از اتمام دوره پیش دانشگاهی باشد.
معدل دیپلم و پیش دانشگاهی فرد نباید کمتر از ۱۵ باشد.
خوب من این دو شرایط رو دارا هستم میتونم اقدام کنم و دیگه نیازی به کالج یکساله نباشه؟؟
ممنونم ازتون اگه راهنمایی کنید

فرانک قدیمی
فرانک قدیمی

سلام؛من سال آخر کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد هستم؛با تکجه به تحقیقاتی که من کردم آلمان کم هزینه ترین برای تحصیل؛میشه راهنمایی کنید کدوم کشور راحت تر پذیرش میکنه برای ارشد؟؟؟و اینکه بورسیه میده؟؟ممنون میشم چون واقعا گیج و سردرگم هستم

فرزین سلماسی
فرزین سلماسی

سلام. میخاستم بدانم کسی که مدرک لیسانس دارد نیاز به ترجمه مدرک دیپلم هم هست یا همان ترجمه مدرک لیسانس کافیه؟

کارشناس
کارشناس

سلام بهتره معدل سه سال آخر تحصیلاتتون بالای ۱۵باشه .

محمد مهدی
محمد مهدی

آزمونش خیلی سخت ؟ و دقیقا سختیش مشابه کنکور ایران؟

wpDiscuz
  • فرم مشاوره تحصیلی