تحصیل در خارج | راهنمای تحصیل در انگلستان, تحصیل در استرالیا و آمریکا, دانشگاه های خارج از کشور, اخذ پذیرش, دریافت بورس تحصیلی, مشاوره رایگان تحصیلی

تحصیل در بلژیک

شما اینجا هستید: تحصیل در خارج » اخبار » تحصیل در بلژیک

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبعالی (اولین امتیاز با شما)

تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک همواره جزء بهترین مقاصد تحصیلی در کشور اروپا بوده است. مناظر طبیعی زیبا، آب و هوای عالی، انواع فستیوالهای بزرگ موسیقی، و دانشگاه هایی که از نظر رتبه بندی تحصیلی در سطح بسیار بالایی قرار دارند تنها تعدادی از دلایل انتخاب بلژیک به عنوان یک مقصد تحصیلی می باشد.

حال در ادامه با ما باشید تا شما را با تمام این ویژگی ها آشنا کنیم.

تحصیل در بلژیک

کشور بلژیک

امپراطوری بلژیک کشوری است واقع در غرب اروپا، که عضوی برجسته از اعضای اتحادیه اروپا است و تعدادی از نهادها و سازمان های بین الملی از جمله ناتو در این کشور قرار دارد. پایتخت این کشور بروکسل، مقر اصلی اتحادیه اروپا می باشد.

این کشور از شمال با هلند، از شرق با آلمان، از جنوب با فرانسه، از جنوب شرقی با لوزامبورگ و از شمال غربی با دریای شمال هم مرز است.

بلژیک متشکل از سه جامعه از نژادهای فرانسوی، هلندی، و آلمانی می باشد که در سه منطقه بروکسل، فنلاندرز، و والاوون ساکن هستند.

کشور بلژیک ابتدا جزیی از کشورهای هلند، فرانسه و اسپانیا بود و سرانجام درسال ۱۸۳۰ میلادی به طور رسمی استقلال پیدا کرد.

از شهرهای مهم آن می توان آنتورپ، شارلروآ، خنت و بروکسل را نام برد. واحد پول رسمی این کشور نیز یورو می باشد.

تاریخ

نزدیک به دو هزار سال پیش ناحیه ای که بلژیک امروزی می باشد، دارای تنش های فرهنگی و سیاسی بسیاری بوده است.

این منطقه، توسط رومیان و بعد از آن آلمانها و فرانک ها در قرون وسطا مورد تصرف قرار گرفت و کشورها در این منطقه به چند کشور فئودال تقسیم شدند. در قرنهای ۱۴ و ۱۵ میلادی این کشورها تحت عنوان هلند برگندین متحد شدند و سرانجام این ایالات در قرن ۱۵ میلادی به استقلال بیشتری دست یافتند و به ایالات هفتگانه معروف شدند.

تاریخ بلژیک را می توان از قرن ۱۶ میلادی از تاریخ اسکاندیناوی تفکیک کرد. از زمان لئوپولد اول به عنوان پادشاه بلژیک، این کشور دارای یک نظام پادشاهی دموکراسی پارلمانی شد و این سیستم تا به اکنون با دو زبان هلندی و فرانسوی اداره شده است.

هر چند این کشور در طی دوران گذشته فراز و نشیب های فراوان و جنگ های زیادی را تجربه کرده است ولی در نهایت بعد از جنگ جهانی دوم بلژیک یکی از اعضای پایه گذار اتحادیه ی صنعتی اروپا بوده است و همچنین این کشور مقر ستاد فرماندهی ناتو و بخش مهمی از نهادها و موسسات اتحادیه اروپا در این کشور مستقر می باشند.

سیاست و حکومت

حکومت بلژیک یک حکومت پادشاهی است و نظام سیاسی حاکم بر کشور به صورت دموکراسی هدایت می شود که از دو پارلمان سنا و مجلس شورا تشکیل شده است. مجلس سنا از سیاستمداران عالی رتبه و نمایندگان انجمن ها و مناطق مختلف تشکیل شده است.

در کشور بلژیک دادن رای اجباری است و تعداد وزرای هلندی و فرانسوی با توجه به قانون اساسی تعریف شده در این کشور، مساوی می باشد.

از آنجایی که کشور بلژیک از چند منطقه متفاوت و مستقل از هم تشکیل شده، هر کدام از این مناطق، با توجه به وضعیت خود از نظر قانون گذاری و اجرای آن به صورت مستقل عمل می کنند و هر کدام از آنها در امور فرهنگی، انسانی، آموزشی، و زبانی دارای مسئولیت های مشخص و مختص به خود می باشند. از این رو در این کشور، شورایی وجود دارد که از روسای قانونی این مناطق تشکیل شده و به تصویب قوانین یکسانی برا این مناطق می پردازد.

در این کشور دولت فدرال توسط پادشاه معرفی می شود و پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس شورا، تحت رهبری نخست وزیر قرار می گیرد.

پادشاه رهبر کشور می باشد که دارای قدرت محدودی است و قدرت واقعی در کشور برای نخست وزیر و دولت های اداره کننده کشور می باشند. نخست‌ وزیر رئیس دولت است و دولت فدرال در کشور، به وضع قوانین کلی و تعیین خط مشی های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، تنظیم روابط خارجی، امور دفاعی و حقوقی کشور می پردازد.

نظام قضایی در کشور براساس حقوق مدنی است.

تحصیل در بلژیک

جغرافیا

مساحت کشور بلژیک بیش از ۳۰.۰۰۰ کیلومتر مربع است. جمعیت این کشور نیز نزدیک به ۱۱.۴ میلیون نفر می باشد و دارای تراکم  بالایی از جمعیت است.

سه منطقه مهم جغرافیایی در این کشور شامل کوه های آردن و جنگل های جلگه ای، که در جنوب شرقی کشور قرار دارند و با وجود انبوهی از جنگل ها در این منطقه زمین ها به صورت صخره ای و ناهموار می باشند که محل مناسبی برای کشاورزی در این کشور نمی باشد.

دومین منطقه، دشت ساحلی است که دارای تپه های شنی شناخته شده ای می باشد و در شمال غربی کشور واقع شده است

و سومین منطقه فلات مرکزی نام دارد که دارای جلگه های متناسب برای امر کشاورزی است و همچنین این منطقه دارای دره های معروفی می باشد.

رودهای معروف در این کشور شامل رودهای سامبر، موز و شلدت است.

آب و هوای بلژیک

آب و هوای این کشور تحت تاثیر اقیانوس اطلس و دریای شمال دارای هوایی معتدل و مرطوب می باشد.

به این صورت که تابستان ها سرد، و زمستان ها معتدل است و تغییرات جوی در این کشور به علت مساحت کوچکش بسیار کم است و تقریبا در تمام فصول سال این کشور شاهد بارندگی می باشد.

مردم بلژیک

حدودا ۸۶ درصد از مردم بلژیک، ملیت بلژیکی دارند و نزدیک به ۹ درصد دیگر، از ملیت های ایتالیا، فرانسه، ترک، هلند و مراکش می باشند و ۵ درصد باقی مانده نیز از سایر ملیت ها در دنیا هستند که در این کشور زندگی میکنند.

درکشور بلژیک آزادی مذهب وجود دارد و عملا به حق داشتن هر دینی که به صورت قانونی نیز در قانون اساسی این کشور تعریف شده است احترام میگذارند.

با این حال حدودا ۴۷ درصد از مردم در این کشور دارای مذهب کاتولیک می باشند و ده درصد نیز به دین اسلام معتقد هستند.

زبان های رایج در این کشور هلندی و فرانسوی می باشد که بیش از شصت درصد مردم به زبان هلندی صحبت می کنند و درصد باقی مانده از مردم به زبان فرانسوی. البته درصد بسیار پایینی از مردم که در شرق بلژیک ساکن هستند به زبان آلمانی صحبت می کنند.

غذاهای بلژیکی نقش مهمی در فرهنگ این کشور دارند و هر منطقه در این کشور دارای غذاهای مخصوص به خود می باشد.

نان و سیب زمینی پایه اصلی غذاهای بلژیکی را تشکیل می دهد که به همراه گوشت و ماهی و صدف طبخ می شوند. اسنک، وافل ها و شکلات در بلژیک دارای شهرت جهانی است.

اقتصاد

کشور بلژیک در یک منطقه مهم اقتصادی واقع شده است که اقتصاد آن عمدتا بر پایه اقتصاد باز می باشد و به بازرگانی خارجی بخصوص کالاهایی که دارای ارزش افزوده هستند وابسته است.

این کشور دارای ۴/۹ میلیون نفر نیروی کار است .بخش اصلی نیروی کار در این کشور در بخش خدمات مشغول به کار هستند و می توان گفت که اقتصاد این کشور بر پایه خدمت است و بخش دیگر از نیروی کار در این کشور در بخش کشاورزی و صنعت مشغول به کار می باشند.

نرخ بیکاری در این کشور ۱/۸ درصد می باشد و تنها ۴ درصد از مردم در این کشور زیر خط فقر زندگی میکنند.

گردشگری یکی از صنعت های مهم در این کشور است و رتبه ۲۱ را در لیست رتبه بندی وضعیت گردشگری را در دنیا دارد.

واردات این کشور شامل کالاهایی همچون: مواد و تولیدات غذایی، تولیدات نفتی و نفت خام، فلزات غیر آهنی، ماشین آلات، آهن، فولاد، لباس و الماس تراش نخورده، مواد شیمیایی از کشورهای مختلفی می باشد، و بخش صادرات در این کشور، شامل مواردی همچون: اتومبیل، آهن و فولاد، غذا و تولیدات غذایی، الماس پرداخته، پلاستیک، تولیدات نفتی، غذا و تولیدات غذایی، و فلزات غیر آهنی می باشد.

تحصیل در بلژیک

جاذبه های گردشگری

جاذبه های دیدنی در کشور بلژیک بسیار زیاد می باشد. این کشور وسعت کمی دارد اما به دلیل آب و هوای خوب، گردشگران زیادی را از سرتاسر دنیا به خود جذب می کند.

از آنجایی که اتفاقات تاریخی بسیار مهمی در این کشور صورت گرفته است اماکن تاریخی و دیدنی زیادی در این کشور وجود دارد برج ناقوس، کلیسای خون مقدس، کلیسای سنت بابوو خنت، کلیسای سنت پیتر، شهر قدیمی مون، شهر آنتورپ و تالار اصناف تنها تعداد بسیار محدودی از مکان های دیدنی در این کشور است.

دلایل تحصیل در بلژیک

بالا بودن سطح آموزش

دانشگاه های معتبر در سطح دنیا

پرداخت کمک هزینه های تحصیلی

امکان دریافت بورسیه های تحصیلی

بالا بودن استاندارد های زندگی

هزینه های مقرون به صرفه نسبت به سایر کشور های اروپایی

تحصیل در دانشگاه های بلژیک

نظام آموزشی در بلژیک قبل از ورود به دانشگاه شامل سه مقطع ابتدایی، متوسطه، و دبیرستان می باشد دانش آموزان پس از پایان تحصیلات در دبیرستان می توانند وارد دانشگاه شوند. دروسی که در دانشگاه ها ارائه می شوند به دو زبان فلاندرز و فرانسوی و آلمانی می باشد. بعضی از رشته ها به زبان انگلیسی ارائه می شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی بین ۳ تا ۴ سال می باشد هزینه شهریه به طور میانگین در این مقطع بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال می باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بین ۱ تا ۲ سال به طول می انجامد و ارائه مدارکی همچون مدرک کارشناسی و مدرک زبان معتبر با نمره قبولی مورد نظر دانشگاه ها که در مدرک آیلتس ۶.۰ می باشد الزامی است.

تحصیل در مقطع دکتری در این کشور شغل محسوب می شود و ماهیانه مبلغی نزدیک به ۲۰۰۰ دلار به دانشجویان پرداخت می شود و البته شانس دانشجویانی که مقطع ارشد خود را نیز در این کشور گزرانده باشند برای پذیرش در این مقطع بیشتر می باشد. برای پذیرش در این مقطع باید دارای سوابق علمی معتبر و مورد قبول دانشگاه مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مدرک زبان معتبر و… باشید.

دانشگاه های بلژیک

(free University of Brussels (ULB
(Rijksuniversiteitte Gent (State University of Ghent
(Virje universiteit Brussel (free University of Brussels,ULB
 (Universite de Liege (State University of Liege
Universite Antwerpen (university of Antwep) UA
(Katholieke Universiteite leuven (catholic University of Leuven
(Limburgs Universitair Centrum (University Center of Limburg
(Universite De Mons – Hainaut (University of Mons- Hainaut
(Katholieke universiteit Brusslel (Catholic University of Brussels
(Facultes Universitaires Saint – Louis (University Faculties Saint – Louis
(Facultes Universitaires Notre – Dame De La Paix (University of Namur
 (Fondation Universitaire Luxembourgeoise (Luxembourg University Foundation Arlon
 (Faculte Universitaire Catholique De Mons (Catholic University Faculty of Mons
(Faculte Polytechnique De Mons (polytechnical Faculty of Mons)
Faculte Universitaire Des Sciences Agronomiques De Gembloux (Faculty of Agricultural Sciences of Gembloux)
Hogeschool ‘Sint-Lukas’ Brussel
(Europese Hogeschool Brussel (EHSAL
Universitet Hasselt
(Hogeschool Voor Wetenschapen Kunst (De Nayer Institute
Vlerick (Leuven Gent) Management School
Universite libre de Bruxelles
Ghent University
(Vrije Universiteit Brussel (VUB
Université de Liège
(Université Catholique de Louvain (UCL
Hasselt University
University of Antwerp

 

تحصیل در بلژیک

بورسیه تحصیل در بلژیک

دولت بلژیک برای دانشجویان خارجی که در کشور های در حال توسعه زندگی می کنند و علاقه مند به تحصیل در این کشور هستند بورسیه های تحصیلی را در اختیارشان قرار می دهد.

بورسیه های تحصیلی بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود و دریافت این بورسیه ها به سطح رزومه علمی دانشجویان بستگی دارد. انواع بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی به شرح زیر می باشد:

بورسیه  VLIR-UOS در مقطع کارشناسی ارشد

این بورسیه مخصوص دانشجویان متقاضی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می باشد که ساکن کشورهای درحال توسعه در آسیا، آمریکای لاتین یا آفریقا باشند. این بورس شامل:

  • هزینه شهریه دانشگاه
  • هزینه مسکن
  • هزینه های زندگی

بورسیه تحصیلی بلژیک برای دانشجویان بین المللی کارشناسی ارشد و دکتری

بورس تحصیلی تحت عنوان کارشناسی ارشد ذهن که هدفش ترویج دانشگاه فلاندرز در سطح بین المللی است. این بورس شامل:

  • ۳۵ کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ممتاز در سرتاسر دنیا
  • پرداخت سالیانه ۷.۵۰۰ یورو به دانشجویان دارندگان این بورس

بورسیه تحصیلی دانشگاه علوم لوون برای دانشجویان بین المللی

این بورسیه مختص به دانشجویان ممتاز بین المللی برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم لوون می باشد. این بورسیه شامل:

  • پرداخت کمک هزینه تحصیلی تا ۱۰.۰۰۰ یورو برای ۱ سال
  • پرداخت کامل شهریه سال اول
  • بیمه
  • پرداخت مبلغی به عنوان کمک هزینه تحصیلی

در این دانشگاه برای دانشجویان متقاضی در مقطع دکتری از کشور های در حال توسعه درصورت داشتن شرایط مورد نظر دانشگاه بورسیه تعلق می گیرد.

 

کمک هزینه تحصیلی دانشگاه گنت برای کشورهای در حال توسعه

این دانشگاه نیز برای دانشجویان ممتاز متقاضی، از کشورهای در حال توسعه در مقطع کارشناسی ارشد بورس هایی را برای سال اول در نظر دارد که شامل:

  • بیمه
  • پرداخت کمک هزینه زندگی به صورت ماهانه به مبلغ ۱۰۰۰ یورو به ازای هر ماه
  • پرداخت هزینه شهریه تا ۵۰۰ یورو
  • پرداخت وام برای شهریه تا ۱۰۵ یورو در سال

در این دانشگاه نیز برای دانشجویان متقاضی در مقطع دکتری از کشور های در حال توسعه برای گزراندن نیمی از دوره ی تحصیلی خود در این دانشگاه و مابقی در دانشگاه تحصیلی خود بورسیه در نظر دارد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه لیژ برای دانشجویان بین المللی

این دانشگاه برای دانشجویان متقاضی در مقطع کارشناسی ارشد

از تمام دنیا بورسیه ارائه می دهد که شامل:

  • کمک هزینه تحصیلی به صورت ماهانه
  • هزینه های مربوط به ثبت نام و سفر

بورسیه تحصیلی موسسه بلژیکی برای دانشجویان بین المللی

اعطا بورس تحصیلی در برخی از دانشگاه ها برای دانشجویان بدون مدرک زبان

بورسیه های تحصیلی ARES

این موسسه هرساله نزدیک به ۱۵۰ بورسیه برای مقطع کارشناسی ارشد و همچنین کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان کشور های در حال توسعه در نظر می گیرد که شامل:

  • شهریه
  • کمک هزینه زندگی
  • کمک هزینه مسکن
  • بیمه

هزینه زندگی

هزینه های زندگی در کشور بلژیک با توجه به سبک زندگی افراد و همچنین شهری که در آن ساکن هستند متفاوت می باشد.

هزینه ی یک زندگی خوب در بلژیک به طور تقریبی بین ۸۰۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ یورو در سال می باشد.

حمل و نقل در این کشور بسیار پیشرفته است و دسترسی به آن آسان می باشد و استفاده از وسایل نقلیه عمومی هزینه های شما را بسیار کاهش می دهد هزینه ی استفاده از حمل و نقل عمومی در ماه به طور تقریبی نزدیک به ۲۵ یورو می باشد.

در صورتی که شما مایل به زندگی در خوابگاه های دانشگاه نباشید می توانید آپارتمان شخصی برای زندگی اجاره کنید. هزینه اجاره آپارتمان در این کشور در هر شهر و مکان آن متفاوت می باشد برای مثال اجاره یک واحد آپارتمان یک خوابه نزدیک به ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه متغیر می باشد.

و یا اقامت در پردیس های اطراف دانشگاه ها با توجه به امکاناتی که دارند در ماه هزینه ای نزدیک به ۲۰۰ تا ۵۰۰ یورو می باشد.

اجازه کار دانشجویی

دانشجویان در بلژیک می توانند برای تامین هزینه های زندگی خود به کار بپردازند و پیدا کردن کار برای دانشجویان بسته به سطح تخصص و سطح زبان هر شخص متفاوت است.

دولت بلژیک به دانشجویان دوره کارشناسی اجازه ۱۰ ساعت کار نیمه وقت در هفته، برای دانشجویان کارشناسی ارشد اجازه ۲۰ ساعت کار نیمه وقت در هفته و برای دانشجویان دکتری ۳۰ ساعت در هفته می باشد.

حداقل دستمزد برای کار در این کشور بین ۷ تا ۹ یورو در ساعت است.

جهت دریافت مشاوره تحصیلی رایگان کلیک کنید.
صفرسوال ثبت شده است
سوال / انتقاد و پیشنهاد

قوانین درج سوال

    1. سوال شما می بایست مرتبط به مطلب باشد
    2. متن سوال الزاماً باید به فارسی نوشته شود
    3. سوال خود را واضح و کامل مطرح نمایید
    4. هرگونه توهین به هر شخص منجر به مسدود شدن آی پی شما خواهد شد
    5. جهت مطلع شدن از پاسخ کارشناس, ایمیل صحیح وارد نمایید
موفق باشید
مدیریت سایت

* پاسخ سوال خود را پیدا نمی کنید ؟
کاربر گرامی, چنانچه ایمیلی مبنی بر دریافت پاسخ توسط کارشناس را دریافت کردید مطمئن باشید پاسخ به سوال شما داده شده است,
فقط کافی است در انتهای بخش سوالات بر روی کلید "بارگذاری سوالات بیشتر" کلیک کنید و یا از ابتدای بخش سوالات و در قسمت تفکیک بر روی گزینه "جدیدترین" کلیک کنید.

سوال یا دیدگاه مرتبط به این مطلب

avatar
wpDiscuz
  • فرم مشاوره تحصیلی