تحصیل در خارج | راهنمای تحصیل در انگلستان, تحصیل در استرالیا و آمریکا, دانشگاه های خارج از کشور, اخذ پذیرش, دریافت بورس تحصیلی, مشاوره رایگان تحصیلی

تحصیل در روسیه

شما اینجا هستید: تحصیل در خارج » اخبار » تحصیل در روسیه

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبعالی (1 votes, average: 5٫00 out of 5)

تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه یکی از کشور های بسیار زیبا و با کیفیت بالا در زندگی و آموزش، سالیان زیادی است که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و هر ساله دانشجویان مختلفی برای تحصیل در دانشگاه های آن از کشورهای مختلف راهی این کشور می شوند.  مزایای بسیاری برای تحصیل در روسیه وجود دارد، به خصوص برای دانشجویان ایرانی تحصیل در روسیه می تواند خیلی به صرفه تر از سایر کشور های اروپایی باشد.

حال در ادامه این مقاله دلایل انتخاب تحصیل در این کشور را برای شما شرح خواهیم داد.

تحصیل در روسیه

کشور روسیه

روسیه بزرگترین کشور جهان، سرزمین پهناوریست واقع در منطقه اوراسیا، مساحت این کشور وسیع، نزدیک به ۱۷.۰۷۵.۴۰۰ کیلومتر مربع است و با داشتن بیش از ۱۴۴ میلیون نفر جمعیت نهمین کشور پرجمعیت در جهان محسوب می شود.

جمعیت این سرزمین بیشتر در مناطق غربی و اروپایی کشور ساکن هستند و تعداد افراد ساکن در شرق این کشور بسیار کم می باشد.

پایتخت روسیه شهر مسکو، یکی از بزرگترین شهرهای دنیا در غرب روسیه قرار دارد. از شهرهای مهم در این کشور می توان به سن پترزبورگ، نووسیبیرسک، قازان، یکاترینبورگ، نیژنی نووگورود را نام برد.

روسیه با ۱۴ کشور اروپایی و آسیایی مرز زمینی مشترک دارد که از جمله این کشورها شامل فنلاند، چین، اوکراین، لهستان، استونی، بلاروس، لتونی، لیتوانی، گرجستان، مغولستان، قزاقستان، آذربایجان و کره شمالی است.

مرزهای دریایی این کشور نیز با دریای ژاپن، بالتیک، خزر و کاسپین مشترک است.

تاریخ حکومت روسیه

روسیه از دوران قرون وسطی مشهور به روس کیف بود و مذهب این کشور در آن دوران ریشه در مسیحیت ارتودکس داشت.

اولین امپراتوری این کشور با ظهور پیتر یکی از رهبران بزرگ روس در سال ۱۷۲۱ پایه گذاری شد و از کارهای مهم او تغییر و انتقال پایتخت روسیه از مسکو به شهر سن پترزبورگ بود که در آن زمان شهری تاریخی با معماری های بسیار زیبا بود.

قدرت روسیه در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی به اوج خود رسید و خیلی از چهره های معروف روسیه طی این دو قرن ظهور و پا به عرصه وجود نهادند.

آخرین تزار روسیه در قرن نوزدهم میلادی دچار مشکلات شخصی شد و تمایلات جنگ طلبانه در این دوران موجب تضعیف این امپراتوری گشت و سرانجام در سال ۱۹۱۷ انقلاب روسیه به پیروزی رسید و در سال ۱۹۱۸ میلادی تمامی خانواده نیکلای دوم توسط انقلابیون تیرباران شدند و دوره جدیدی در روسیه به وجود آمد.

این انقلاب با رهبری موقت الکساندر کرنسکی به پیروزی دست یافت و پس از آن لنین قدرت را به دست گرفت و با کمک های مالی از سوی دولت آلمان این کشور را که درگیر در جنگ جهانی اول بود  نجات داد و تمامی زمین های مالکان را بین دهقانان تقسیم کرد.

پس از مرگ لنین استالین به قدرت رسید و موجی از پاکسازی از تمامی مخالفان را شروع کرد و همه را اعدام یا تبعید به اردوگاه های کار اجباری کرد.

در جنگ جهانی دوم، شوروی متحد آلمان شد اما بعد از چندی به خاطر اقدامات آلمان در حمله به بخش هایی از شوروی این اتحاد از بین رفت و این دو قدرت مقابل هم قرار گرفتند که باعث کشته شدن میلیون ها نفر از مردم شوروی شد. بعد از جنگ جهانی دوم، رقابت بین شوروی و کشور های غرب شدت گرفت که منجر به، به وجود آمدن جنگ سرد شد.

آخرین رهبر شوروی میخایل گورباچوف بود که در زمان او شوروی از هم پاشیده شد و جنگ سرد نیز خاتمه پیدا کرد و از آن فدراسیون روسیه به وجود آمد. اولین رییس جمهور روسیه که به صورت دموکراتیک انتخاب شد بوریس یلتسین بود که می توان گفت در مجموع، رهبری ضعیف بود که با کمک غرب حکومت خود را اداره می کرد. در زمان یلتسین روسیه با موجی از بیکاری و فقر دست به گریبان بود و ناچارا در سال ۱۹۹۹ از قدرت کناره گیری کرد و قدرت را به نخست وزیر خود ولادمیر پوتین که یکی از افسران سابق اطلاعات روسیه بود سپرد.

از پوتین می توان به عنوان رییس جمهوری کار آمد نام برد، پوتین وضعیت اقتصادی روسیه را بهبود بخشید، نهادهای دولتی را سر و سامان داد و مجددا روسیه به عنوان یک قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی در دنیا خودنمایی کرد تا جایی که دولت پوتین را دولت نجات بخش روسیه می دانند.

تحصیل در روسیه

جغرافیا

این کشور پهناور ترین کشور جهان است که در یازده منطقه زمانی در دو قاره، که شامل شمال قاره آسیا و قاره اروپا می شود گسترده شده است و توسط رشته کوه ها و رود اورال مرزی بین این دو قاره ایجاد شده است.

روسیه از جزایر قطب شمال در دریای بارنت تا مرز جنوبی در کنار رشته کوه های قفقاز گسترده شده و چهارده درصد از خاک این کشور در شمال مدار قطبی قرار گرفته است.

از کل خشکی های کره زمین، نزدیک به یک دهم آن در این کشور قرار گرفته و منابع آبی آن نیز نزدیک به یک کیلومتر مربع است.  همچنین سواحل روسیه در سه اقیانوس اطلس، آرام و منجمد شمالی قرار دارد.

سرزمین روسیه دارای تنوع بسیار زیاد زیست محیطی است، توندرای سیبری، رشته کوه‌های اورال، بیابان ها، خط ساحلی یخ زده، سواحل دریای سیاه، جلگه‌های روسیهٔ غربی و باتلاق های عظیم گوشه ای از طبیعت زیبای این کشور است.

دشت های وسیع بدون درخت به نام استپ در این کشور گسترش یافته اند و منطقه سیبری پوشیده از جنگل های کاجی به نام تایگا است.

در این کشور دریاچه های زیادی وجود دارد از جمله پر آب ترین دریاچه دنیا دریاچه بایکال در سیبری است و همچنین نزدیک به ده هزار رود در این کشور جاری است که رودهای لادوگا و اونگا از جمله رودهای مهم و طولانی اروپا است که در سرتاسر روسیه جاری هستند.

آب و هوای روسیه

از آنجایی که کشور روسیه دارای وسعت زیادی است، آب و هوای آن در مناطق مختلف کشور متفاوت می باشد.

مناطق شمالی کشور هوای بسیار سرد و خشکی دارد و مناطق جنوبی کشور دارای آب و هوای گرمتر و سرسبز تر از مناطق شمالی است و دارای زمستان های طولانی و سرد و تابستان های گرمی می باشد.

مناطق مرکزی روسیه نیز دارای آب و هوایی همچون کشورهای اروپایی است.

مردم

نژاد مردم روسیه اقوام ساکن اوراسیا، اقوام اسلاو شرقی هستند که در روسیه و کشورهای همسایه ساکن هستند.

مردم در داخل کشور نیز از اقوام مختلفی تشکیل شده اند که در دو گروه روس های شمالی و جنوبی زندگی می کنند و دارای گویش های متفاوتی از یکدیگر هستند، اما زبان رسمی این کشور زبان روسی است.

منشاء فرهنگ مردم این کشور از اسلاو های شرقی است و در ادبیات، موسیقی، نقاشی، سینما و فلسفه صاحب سبک هستند و دارای هنرمندان بسیار مشهور و بنامی در دنیا می باشند که در نوع خود بسیار بی نظیرند.

هنر رقص باله از جمله هنرهای شناخته شده و مهم در این کشور است.

دین مردم در این کشور مسیحیت ارتدکس است و سایر دین ها از جمله دین اسلام نیز در این کشور رایج می باشد.

اقتصاد

پس از فروپاشی شوروی کشور روسیه به اقتصاد بازار روی آورده است و دارای منابع طبیعی بسیار زیادی است که پشتوانه قوی اقتصاد این کشور می باشد.

این کشور درسال ۲۰۱۳ با تولید ناخالص داخلی بیش از ۲۰۰۰ میلیارد دلار دارای هشتمین اقتصاد بزرگ در سطح دنیا و همچنین با بیش از ۱۸۰۰۰ دلار در سال درآمد سرانه در رتبه پنجاه و هفتم در دنیا بوده است.

کشور روسیه در سازمان های مختلفی همچون گروه هشت، شورای امنیت سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری شانگهای و شورای اروپا عضو می باشد.

واحد پولی کشور روسیه روبل است.

جاذبه های گردشگری

کشور روسیه یکی از کشورهای بسیار زیبا با تاریخی غنی و طبیعت جذاب، سواحل وسیع نیمه گرمسیری، و مناطق سرد و زمستانی مقصد جذابی برای گردشگران از سرتاسر دنیا می باشد و شما با سفر به این سرزمین وسیع می توانید درتمام نقاط این کشور شکوه و عظمت و هنر را به زیبایی هرچه تمامتر ببینید.

موزه هرمیتاژ، قصر تابستانی پیترهوف، دریاچه بایکال، مجسمه تاریخی مادر میهن، کاخ پیترهوف، کلیسای جامع سنت باسیل، کاخ کرملین مسکو، تئاترهای باله، رقصهای روسی، فستیوال های موسیقی، جشنواره فیلم و سایر برنامه های هنری گوشه ای از جذابیت های دیدنی این کشور می باشد.

تحصیل در روسیه

دلایل تحصیل در روسیه

  • کشور زیبا و منحصر به فرد با معماری ها و تاریخ و فرهنگ غنی و معروف
  • دارای مردمی مهمان نواز و مهربان
  • کم بودن مسافت ایران و روسیه
  • دارای استاندارد بالای زندگی
  • اخذ ویزا و اقامت آسان
  • دارای بیش از ۱۵۰ دانشگاه مورد تایید وزارت علوم
  • دارای دانشگاه های شناخته شده در دنیا
  • امکان تحصیل به زبان های روسی و انگلیسی و فرانسوی
  • دارای رشته های بسیار متنوع در تمامی مقاطع تحصیلی در بیش از ۷۰۰ دانشگاه
  • امکان تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی با دیپلم غیر تجربی
  • پایین بودن هزینه های تحصیلی نسبت به سایر کشور های اروپایی
  • دارای مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های مجهز
  • مدارک تحصیلی معتبر در دنیا

تحصیل در دانشگاه های روسیه

آموزش در مقطع کارشناسی همانند سایر دانشگاه ها ۴ سال زمان می برد و شهریه دانشگاه ها در این مقطع بسته به رشته تحصیلی  بین ۱۵۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار در سال متغیر می باشد.

دوره کارشناسی ارشد نیز نزدیک به ۲ سال زمان می برد و شهریه دانشگاه ها بین ۱۵۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار در سال متغیر می باشد.

هزینه شهریه دانشگاه ها در دوره دکتری نیز بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار در سال متغیر است.

هزینه شهریه تحصیل در رشته های پزشکی نیز سالانه نزدیک به ۴۵۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار در سال متغیر است.

تحصیل در خارج

دانشگاه های روسیه

دانشگاه نیژنی نووگوروددانشگاه دوستی ملل روسیه
دانشگاه فنی شمال قفقازدانشگاه کشاورزی ساراتوف
دانشگاه لومونسوف روسیهدانشگاه تامسک
دانشگاه فنی دانشگاه بوماندانشگاه ایالتی نووسیبیرسک
دانشگاه سن پترزبورگدانشگاه دولتی فیزیک و فناوری
دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای
موسسه عالی اقتصاد و دانشگاه ملی تحقیقات
دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ پتر کبیر
موسسه دولتی روابط بین الملل مسکو – دانشگاه MGIMO

هزینه های زندگی

هزینه های زندگی در کشور روسیه با توجه به شهر محل سکونت، دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی فرد متفاوت می باشد، اما به طور متوسط هزینه یک سال زندگی در کشور روسیه نزدیک به ۶۰۰۰ تا ۹۰۰۰ دلار متغیر می باشد. البته دولت روسیه با ارائه خدماتی مقدار هزینه های دانشجویان را کاهش داده است که دانشجویان می توانند با ارائه کارت دانشجویی در مواردی همچون سیستم حمل و نقل عمومی رایگان، تخفیف در رستوران ها، اینترنت رایگان در خوابگاه ها دانشجویی، کتابخانه و سالن مطالعه با شرایط استاندارد بهرمند گردند.

بورسیه تحصیل در روسیه

بورسیه تحصیلی دولت روسیه برای دانشجویان بین المللی

دولت روسیه هر ساله بورسیه هایی را برای تحصیل دانشجویان بین المللی در نظر دارد که با داشتن رزومه قوی و شرایط مورد پذیرش دانشگاه می توانند برای دریافت آن اقدام کنند که شامل:

  • شهریه تحصیلی رایگان
  • خوابگاه های دانشجویی و کمک هزینه نزدیک به ۱۵۰۰ روبل

بورسیه تحصیلی غیر دولتی برای دانشجویان بین المللی دانشکده های روسیه ای و آسیایی

این بورسیه برای تحصیل دانشجویان ممتاز و برتر خارجی در روسیه و یا سایر کشورهای شوروی سابق می باشد.

بورسیه پژوهشی BP  

این بورسیه مختص به پژوهش در مبحث اقتصاد و انرژی در روسیه به صورت ماهانه نزدیک به ۱۵۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ روبل می باشد.

بورسیه بنجامین گیلمن

این بورسیه مبلغی نزدیک به ۵۰۰۰ دلار برای دانشجویان روسی در مقطع کارشناسی که در خارج از کشور تحصیل میکنند و یا دانشجویان غیر روسی که به زبان روسی تحصیل می کنند اعطا می شود.

بورسیه شوراهای آمریکا

این بورسیه مختص به دانشجویان برای تحقیق و پژوهش در روسیه یا یکی از کشورهای اروپای شرقی یا آسیای مرکزی به مدت سه تا هشت ماه می باشد که مبلغ آن بین ۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار متفاوت است و شامل:

  • بلیط هواپیما
  • دستمزد ماهانه
  • بیمه درمانی

بورسیه تحصیلی دانشگاه های روسیه برای دانشجویان بین المللی

این بورسیه ها مختص به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می باشد که شامل:

دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ

این بورسیه که به زبان انگلیسی ارائه می شود شامل:

  • شهریه تحصیلی برای یک ترم
  • پرداخت هزینه خوابگاه یا محل اقامت دانشجو

دانشگاه اورال فدرال

این دانشگاه نیز ۶۵ کمک هزینه تحصیلی، برای دانشجویان مقطع ارشد در نظر دارد که شامل:

  • پرداخت شهریه تحصیلی به مدت دو ترم
  • پرداخت کمک هزینه تحصیلی برای یک سال تحصیلی

دانشگاه بین المللی المپیک روسیه

این بورسیه ۲۰ کمک هزینه تحصیلی برای مطالعه برنامه های دولتی و ورزشی در مقطع کارشناسی ارشد را ارائه می دهد که شامل:

  • هزینه تحصیلی
  • هزینه محل اقامت
  • کمک هزینه زندگی

دانشگاه ایالتی تومسک

این دانشگاه کمک هزینه های تحصیلی را برای دانشجویان در نظر دارد از جمله: چهار کمک هزینه تحصیلی از سوی دانشگاه دولتی اقتصاد ولادی وستک که ماهانه مبلغ ۵۰ دلار، به دانشجویان ممتاز خارجی می پردازد.

اجازه کار دانشجویی

از آنجایی که اجازه کار دانشجویی برای دانشجویان در کشور روسیه به تازگی قانونی شده است، هنوز اطلاعات دقیقی راجب شرایط کار دانشجویان موجود نیست اما دانشجویان پس از ثبت نام در دانشگاه می توانند با مدارک مورد نظر دولت برای دریافت اجازه کار در این کشور مشغول به کار شوند و حداقل درآمد یک فرد در کشور روسیه بین ۷ تا ۱۰ دلار در ساعت می باشد.

جهت دریافت مشاوره تحصیلی رایگان کلیک کنید.
صفرسوال ثبت شده است
سوال / انتقاد و پیشنهاد

قوانین درج سوال

    1. سوال شما می بایست مرتبط به مطلب باشد
    2. متن سوال الزاماً باید به فارسی نوشته شود
    3. سوال خود را واضح و کامل مطرح نمایید
    4. هرگونه توهین به هر شخص منجر به مسدود شدن آی پی شما خواهد شد
    5. جهت مطلع شدن از پاسخ کارشناس, ایمیل صحیح وارد نمایید
موفق باشید
مدیریت سایت

* پاسخ سوال خود را پیدا نمی کنید ؟
کاربر گرامی, چنانچه ایمیلی مبنی بر دریافت پاسخ توسط کارشناس را دریافت کردید مطمئن باشید پاسخ به سوال شما داده شده است,
فقط کافی است در انتهای بخش سوالات بر روی کلید "بارگذاری سوالات بیشتر" کلیک کنید و یا از ابتدای بخش سوالات و در قسمت تفکیک بر روی گزینه "جدیدترین" کلیک کنید.

سوال یا دیدگاه مرتبط به این مطلب

avatar
wpDiscuz
  • فرم مشاوره تحصیلی